22.5.2014

Einari Vidgrénin Säätiö jakoi tunnustuksia metsäalan osaajille

Einari Vidgrénin elämäntyötä ylläpitävä säätiö jakoi tänään tunnustuksia metsäalan osaajille yhdeksännen kerran. Vieremällä torstaina 22.5. järjestetyssä tilaisuudessa jaettiin tunnustuksia yhteensä 105 000 eurolla.

Ponsse Oyj:n perustaja ja teollisuusneuvos Einari Vidgrén perusti vuonna 2005 Einari Vidgrénin Säätiön, jonka tarkoituksena on nostaa koneellisen puunkorjuun alalla tehtävän työn arvostusta. Säätiö haluaa kehittää ja lisätä koneelliseen puunkorjuuseen liittyvän yrittäjyyden tunnettuutta sekä lisätä koneellisen puunkorjuun kiinnostavuutta työllistäjänä etenkin nuorten keskuudessa.

Einarin Palkinnot

Päähuomionosoituksena Säätiö myönsi kaksi Einarin Palkintoa, jotka annetaan pitkäaikaisesta työstä metsäkoneurakoitsijana. Palkintoperusteissa korostetaan ammattimaisuutta sekä pitkäjänteisyyttä erittäin vaativalla alalla. 15 000 euron Einarin Palkinnot vastaanottivat Tauno Tolppa Hämeenlinnasta ja Tapani Lievonen Rautavaaralta.

Hämeenlinnalainen Tauno Tolppa on tehnyt merkittävän ja ainutlaatuisen työn koneellisen puunkorjuun kehittämisessä. Talousneuvos Tolppa on nostanut metsäkonetyön arvostusta ja kehittämistä omalla esimerkillisellä työllään, jonka hän aloitti puunkorjuun parissa jo -50-luvulla. Vuosikymmenien työ nosti Tolpan yhdeksi Suomen suurimmista metsäkoneyrittäjistä. Metsäkonepalvelu Oy jatkaa sukupolven vaihdoksen myötä tänäkin päivänä vahvaa etenemistä Taunon pojan, Timo Tolpan johtaessa yritystä.  Yritys korjaa puuta vuosittain 1,3 miljoonaa kuutiometriä Suomessa ja Ruotsissa.

Rautavaaralainen Tapani Lievonen on toiminut metsäkoneyrittäjänä yli 35 vuotta. Metsätöiden parissa Tapani on aloittanut pokasahalla ja edennyt sieltä koneelliseen puunkorjuuseen. Tapani on elänyt ikänsä metsästä. Välillä hän on työllistänyt usean koneketjun sekä ollut työnantajana usealle työntekijälle. Hän on opettanut yrittämisen kautta, että ahkeruus ja rehellisyys vievät eteenpäin.  Yrittäjänä hän on todellinen perheyrittäjä, Tapanin rinnalla on ollut kaikki nämä vuodet on ollut puoliso sekä neljä tytärtä.

Einarin Tunnustuspalkinnot

Säätiö palkitsi koneelliseen puunkorjuuseen liittyviä tutkimus- ja tuotekehitystahoja, alan koulutuksen kehittäjiä sekä alan tunnettuutta ja arvostusta nostaneita tahoja Einarin Tunnustuspalkinnoilla.

5000 euron palkinnon vastaanotti Metsäopetus.fi ansioistaan metsäkonealan tunnettuuden parantamisessa nuorten keskuudessa ja alan yleisestä markkinointityöstä.

4000 euron Einarin Tunnustuspalkinto luovutettiin Maaseutuammattiin ry:lle, jonka tavoitteena on verkostoida Pohjois-Savon metsä- ja maatalouden yritykset, yhdistykset, oppilaitokset ja muut toimijat yhteiseen toimintaan.  Pyrkimyksenä on antaa peruskoululaisille ja peruskoulujen opettajille paremmat mahdollisuudet tutustua metsä- ja maatalouden alan ammatteihin.

3000 euron Einarin Tunnustuspalkinnon vastaanotti Suomen Metsämuseo Lusto lasten ja nuorten metsäkone-oppimisympäristön kehittämisestä.

3000 euron Einarin Tunnustuspalkinnon vastaanottivat Pentti Riipi ja Kauko Jaukkuri Lapin energiakoulu –hankkeen kehittämisestä. Hankkeen myötä on ollut mahdollisuus uuden ja innovoivan bioenergia-alan opiskeluun ja työpaikkoihin.

3000 euron Einarin Tunnustuspalkinnon vastaanotti toimittaja Hannu Puikkonen metsäalan aktiivisesta uutisoinnista. Jutuissaan Puikkonen on myönteisellä tavalla tuonut esille metsien hyödyntämistä ja koneellista puunkorjuuta sekä siihen liittyviä kuljettajakysymyksiä.

Kolme 3000 euron Einarin Tunnustuspalkintoa myönnettiin metsäkonealan opettajille heidän ansioistaan nuorten ja aikuisten ohjaamisesta ja motivoinnista metsäalan opiskeluun sekä yhteistyöstä alueidensa metsäkoneyrittäjien kanssa. Palkinnot vastaanottivat Risto Liuska Etelä-Savon ammattiopistosta, Pasi Ahonen Savon ammatti- ja aikuisopiston Toivalan yksiköstä ja Pekka Säynäjoki  Länsirannikon koulutus Oy WinNovasta.

8500 euron Einarin Tunnustuspalkinto myönnettiin yhdysvaltalaiselle Lee Millerille, Miller Timber Services, Philomathiin Oregoniin. Palkinto myönnettiin Lee Millerin ansioista tavaralajimenetelmän puunkorjuun edistämisessä ja ansiokkaasta yhteistyöstä Oregonin yliopiston kanssa.

Einarin Kuljettajapalkinnot ja Einarin Opiskelijastipendit

Einari Vidgrénin Säätiö palkitsi myös 28 ansioitunutta metsäkoneenkuljettajaa 1000 euron Einarin Kuljettajapalkinnolla. Ehdotukset palkittavista metsäkoneenkuljettajista tekivät metsäyhtiöt ja sahat. Palkitsemisperusteina olivat työn laatu ja hyvä asenne sekä yhteistyö ja kommunikointi metsänomistajien ja sidosryhmien kanssa.

Einarin Kuljettajapalkinnon vastaanottivat:
Tommi Kauppinen                 Korpilahti
Jari Lehtonotko                     Konnevesi
Eero Huuskonen                    Keitelepohja

Einari Vidgrénin Säätiö palkitsi myös 500 euron opiskelijastipendillä 23 metsäkonealan opiskelijaa. Stipendeistä ovat päättäneet kunkin koulun opettajakunta. Perusteina koulumenestyksen lisäksi on ollut se, että koulunsa päättävällä oppilaalla on työpaikka metsäkoneenkuljettajana tai -huoltajana.

Einarin Opiskelijastipendin vastaanottavat:
Oulun seudun ammattiopisto,Taivalkosken yksikkö            Jyri Sipola, Veikko Ylikoski
Tampereen seudun ammattiopisto, Kuru                           Sami Aalto, Osmo Salonpää

Länsirannikon Koulutus Oy WinNova, Kullaa                  Niko Ruohomaa, Jesse Virtanen

Etelä-Savon ammattiopisto, Salosaari, Mikkeli               Matti Kokkonen, Kalle Taivalantti

Yrkesakademin i Österbotten, Vasa                              Robin Äppel, Robin Nygård

Lapin ammattiopisto, Rovaniemi                                  Tommi Kvist, Heikki Härkönen

Jämsän ammattiopisto, Jämsä                                     Sauli Katajisto, Jaakko Lamminmäki

Savon ammatti- ja aikuisopisto, Toivala                        Eetu Koistinen, Arttu Jämsén

TTS, Tuottavuus ja luonnonvarat, Rajamäki                  Mika Seppälä, Elina Haapaniemi

Etelä-Savon Ammattiopisto,Pieksämäki                        Anssi Viinikainen, Markus Huovinen

Pohjois-Karjalan ammattiopisto, Valtimo                      Kasperi Pehkonen, Arto Väänänen